Läkarbesök

Läkarbesök hos fysiatern <3. Den första, som efter 11,5 år fått till rätt diagnos på mig. Jag sträcker på armar, vrider på mig och testas i styrka. Mätningarna visar att jag blivit smått bättre.  Och ej gått upp i vikt. Jee! Det var det positiva. Det övriga avhandlade som vanligt alla mina begränsningar, som känns lika tunga att räkna upp varje gång. Ja, jag kan gå högst 500 m, jag lyfter fortfarande  högst 1 kg åt gången, har fortfarande mycket svårt med balansen och ser ofta dubbelt och suddigt. Och nej, jag kan fortfarande inte tvätta håret utan att sitta.

MEN, jag LEVER och jag drömmer om att vandra längs med ån … Numera kan jag dessutom gå runt kvarteret. Det är mycket längre än att inte kunna gå alls. Därtill har jag bevisligen kunnat gå till butiken.  Annars hade jag aldrig kunnat rapportera om hur jag för första gången på åtskilliga år upplevde att burkarna i butikens kryddhylla hölls på plats. I samma kategori befinner sig köpcentrets yttre reklamskyltar (vet ej när jag någonsin kan besöka ett köpcenter igen), som  plötsligt fått konturer. Detta kunde jag konstatera så sent som i lördags.

Då man levt med luddiga kanter och sluttande horisonter så länge som jag gjort, är starka konturer närmast chockerande. (Lite som “uuups, är det såhär det skall se ut…”). Kände mig helt enkelt tvungen att konkretiserade det för mig själv genom att rita en teckning.

När jag kommer hem frågar 5-åringen om jag visat min teckning åt läkaren. “Förstod hon vad du menade med kanterna som far av och an” frågar han med en  5-årings självklarhet.”Hon förstod precis”(till skillnad från åtskilliga andra…) , sa jag. “Och hon var mycket glad”. Säger jag, full av genuin lycka.

Läkaren kommer på basen av detta besök att skriva mig följande intyg: a-intyg (arbetshälsan), b-intyg (sjukdagpennig) och c-intyg (invalidbidrag och rehabiliteringsansökan). Måste köpa fler mappar…..

I

 

Leave a Reply

